MASSIV II sommer 2017

Sommeren (28. juni - 4.juli) 2017 gjennomførte vi (Zakk, Bjørn Erik og Majken) del II av MASSIV - ruta.
Turen startet på Krossbu på Sognefjellet og gikk gjennom Jotunheimen og over Filefjell.

Sognefjellet med utsikt mot Hurungane

Dag 1 gikk turen 15 km sørover gjennom Utldalen til Skogadalsbøen. Vi startet med å vasse i snø og endte opp i frodig blomstrende høyfjellsnatur.

Utla-elva i Vetle Utldalen, på vei til Skogadalsbøen
Nesten fremme ved Skogadalsbøen badet Majken i det noe kjølige elv-vannet. Fremme ved hytta Fant vi en kulp som begge stupte uti.

Den lune ettermiddagen ble nytt i friluft og kvelden avsluttet med en nydelig solnedgang.

Solnedgang på Skogadalsbøen

Dag 2 gikk vi fra Skogadalsbøen vestover, de 22 km mot Fondsbu. Først delen av turen gikk gjennom steinrøys hvoretter det vi gikk på mye snø gjennom Uradalen. Det var godt å komme fram til Fondsbu den kvelden. Hytta var ikke offisielt åpnet men vi fikk rom for to netter. Dag 3 ble derfor en hviledag ved Bygdin i strålende sol. Vertinnen meddelte at de ville komme en del folk den andre dagen. Og det gjorde det...omtrent 100 personer fra Valdres hadde fest på Fondsbu, og vi fikk være med :-) Mye god mat, hyggelige folk og musikk til langt på natt.
Bygdin, Fondsbu

Hviledag ved Bygdin, Fondsbu
Dag 4 startet turen i nydelig sol og vi gikk sørover fra Bydgin til Tyin. Her tok vi bilde av Breikvamsnosi som nå er bilde på veggen hjemme i stua.

Breikvamsnosi vest for Tyin
Etterhvert ved enden av Tyin forsvant sola og det ble kjøligere det siste stykket av de 25km opp til den ubetjente hytta Slettningsbu. Dag 5 ble hvildagen på Slettningsbu brukt til å fiske i Nedre Årdalsvatnet. Mest fordi det lå masse is på Øvre Årdalsvatn som lå ved hytta. Og fisk bel det - 3 flotte fjellørret på omkring 700 g.

Da vi våknet dag 6 var det tett tåke på fjellet  så vi måtte utsette avreise. Etterhvert klarnet det opp og vi begynte den 17 km lange turen til Sulebu. Etter en times tid kom fintværet og det ble en flott dag over Filefjell. Vel fremme på Sulebu fråtset vi i pannekaker og fjellørret med utsikt til Suletinden og Sulefjell. Vi fikk til og med et bad, med egen designet dusj ut av vinduet.

Dag 7 var siste dagen og den startet som den forrige sluttet - med delvis sol over Suletinden og Sulefjell. Turen gikk opp gjennom Suleskaret og videre  gjennom Oddedalen.

Slutten av de 19 km til Breistølen gikk ikke bare ned men også opp gjennom Nordrestrupen. Vel oppe og på vei ut av skaret møtte vi en reinsdyrflokk på flere hundre dyr. Derfra ble vegetasjonen tett og vi skremte opp mange ryper som lå å trykte langs stien, men som vi ikke kunne se på grunn av tett kratt.

Til slutt nede og siste overnattning på turen var på Breistølen. Her inntok vi også middagen i lag med et par som også gikk massiv, og hadde fulgt fotsporene våre fra Sognefjellet.