2. mars – dobbelte trikkeskinner

Jeg forlot Gråhøgdbu omkring klokken ni. Det var lettskyet med sola skinte så vidt gjennom skylaget. Fra hytta gikk løypen først bortover fjellet og deretter ned til Dørfallet. Der kom jeg inn på nypreparert løype med dobbelte trikkeskinner.

Terrenget endret seg fra høyfjell til bjørkeskog og myr.

Det var relativt flatt og lettgått, noe som var greit ettersom formen ikke var på topp. Om det var på grunn av cognacen eller de mange dager på farta og litt dårlig søvn, er ikke godt å si. Det ble en rolig dag og det gikk to timer før jeg møtte et menneske. Og jammen var det kjentfolk fra jobb. Verden er liten.

I ett-tiden tok vi oss en litt lengre matrast før vi skulle gå den siste fjerdedelen til hytta. Jeg måtte etterhvert ta av fra løypen og følge staur oppover lia. Her tok jeg på feller og klampet oppover. Jammerdalshytta ligger rett under toppen av Jammerdalshøgda 1236moh og det er hele 31 staur på vei opp dit. Det føltes litt som en evighet, med en kropp som ikke var på topp. Men opp kom vi til slutt.

Vel oppe så jeg til min glede at hundehytta var ledig og Frøya og jeg kom oss innendørs. Det begynte å sky over, og vi fikk fyrt opp i hytta og hentet vann fra brønnen.

Etter et par timer fikk vi selskap av et hyggelig par og hunden deres, en beskjeden Berner Sennen som hadde hatt det tungt på tur i dag, da den hele tiden datt gjennom skaren. Frøya måtte til slutt gi opp å få seg en lekekamerat, men de to sovnet etterhvert i hver sin krok på gulvet.

Nå går dagen mot kveld og det snør lett ute. Middagen står på pannekaker, og det er mulig at det bliver ennå flere på hviledagen min i morgen 😁