11.mars Mye vær

Frøya og jeg ble vekket i 3-tiden på natta. Det blåste. Nei, det stormet. Vinden hadde snudd til vest og tiltatt i styrke. Teltduken ble regelmessig slått nesten i ansiktet mitt. Jeg var glad jeg hadde teltet kun 200m fra  DNT hytta. Samtidig var 200m langt kl 3 på natta i storm. Så vi ble i teltet til kl 6 uten at det ble spesielt mye søvn. Jeg  var bekymret for om teltet skulle holde de sterke vindkastene over så lang tid, men det gikk bra. Jeg fikk pakket ned alt i pulken innenfra teltet, men det var ikke forsvarlig å sette i gang brenneren og mat og vann måtte jeg ha. Jeg gikk derfor til dagens første stopp: DNT hytten. Her var en gjeng nederlendere i full gang med å pakke for dagens tur, så det var en smule kaotisk.

Men jeg fikk en stol og et gassbluss på kjøkkenet og fikk ordnet både frokost og vann for dagen. På tross av vinden var været fint og ettersom jeg hadde medvind bestemte jeg meg for å legge ut på tur. Men ettersom  jeg var uten nett og mobil viste jeg ikke noe om hvordan været skulle utvikle seg utover dagen. De første to kilometerne gikk greit selv om det var delvis whiteout på grunn av snøføyken. Vinden hadde derimot også bidratt til at snøen stort sett  var hardpakket så det var en fordel.

På grunn av foksnøen måtte jeg sjekke retning med kompass og GPS hver 50m. Men jeg kunne ikke se hvor jeg gikk i terrenget. Plutselig var jeg på en liten forblåst topp og skjønte jeg måtte ned i terrenget. Men jeg rakk ikke tenke så mye før pulken plutselig kom flyvende bakfra, begge pulkdrag bøyde seg og pulken dyttet meg overende. Lettere fortumlet og med en øm skulder kom jeg meg på beina og fikk reparert pulken. Men jeg var noe urolig over de enorme kreftene i vinden. (Hvor mange m/s skal til for å løfte 40kg pulk?) Å gå tilbake til hytta i motvind var bare å glemme så turen fortsatte. Men  nå med pulken foran meg så jeg kunne dytte den av gårde uten å risikere enda en knockout. Og det gikk helt fint.

Etter hvert ble vinden mer levelig og jeg fikk også glimt av en blå himmel innimellom. Med vinden i ryggen artet dagen seg faktisk ganske bra.

Men jeg var bekymret for overnatting da jeg var usikker på om teltet og jeg tålte enda en stormfull natt. Og med nesten 5mil til neste DNT hytte var det en litt kjip situasjon.
Heldigvis fikk jeg med hjelp hjemmefra ordnet et rom på Imingfjell tursithytte som egentlig  var stengt. Med tanken om å sove i en seng steg humøret. Men veien var lang, nærmere bestemt 3mil. Men hvis noen har fulgt meg på kartet i dag vil de kanskje se at siste 8km gikk forbausende fort 😉

I dagens anledning skulle nemlig en mann som bor i en hytte på fjellet ned til Imingfjell og hente ved med scooteren sin. Og han stoppet, slo av en prat og spurte om han skulle ta pulken  min i sleden. Ja takk sa jeg uten å nøle. Men kanskje du også vil sitte på sa han. Ja takk, sier ikke nei til det heller. Det er ikke juks spurte han. Juks nei, jeg har ingenting jeg skal bevise, jeg er på tur for å kose meg. Han var enig i den innstillingen og med Frøya på fanget suste vi av gårde over Sønstevatn på 20minutter og jeg storkoste meg med å nyte utsikten. Vel fremme på turisthjemmet sto nøkkelen i døren til et rom med varme seng og strøm. Og litt borti gangen var det jammen både do og dusj! Nå sitter jeg i sengen, er varm, mett og ren. En eventyrlig følelse. Og snart blir det hodet på puta i en myk seng mens vinden uler ute.