13.mars med solen i ansiktet

13. Mars
Planen om å gå fra Lufsjå kl 9 så lenge ut til å ryke da det var helt hvitt ute og null sikt. Men jo nærmere klokken ble ni, desto mer sikt ble det. Så planen holdt. Men på grunn av en dør som åpnet utover, der det hadde samlet seg 40cm snø i løpet av natta, måtte både Frøya og jeg klatre ut av vinduet.

Men vi kom oss ut av gårde til slutt. Solen kom etter en times tid men den trofaste vinden var med helt fra start. De første to timene hadde vi den skrått fra siden, men etter hvert som vi rundet  Fjellet Skirveggin fikk vi den heldigvis i ryggen.

Vidda og fjellene var helt nydelige og snøen glitret i den sterke solen. Med solen i ansiktet og vinden i ryggen smilte dagen til oss.

Men på tross av god glid på skia så må kroppen ha mat. Med både 13kuldegrader og ditto sekundmeter og panneflatt vidde så var det kjølig å stoppe. Men til slutt snudde jeg pulken og gravde en dyp grop. Gropen til tross, snøføyka sto om ørene og når jeg etter hvert så ut som en snødame konstaterte jeg at lunsjpausen ble kort. Desto finere var det å bare gå.

Planen var å ligge i telt i nærheten av Daggrøhytta der det skulle være mindre  vind og lunere. Da klokken var fem og jeg hadde 2km igjen hadde jeg fortsatt ikke fått forbi et eneste sted er det kunne være le nok til å telte. Beslutningen ble derfor å gå de siste kilometerne til hytta og sove der. Terrenget endret seg til mer snaufjell men trær, mer kupert og mer myk snø. Det var 2 drøye kilometer der jeg både klarte å gå feil og miste fellene på skia to ganger på grunn av snø og kulda. Jeg fikk dem heldigvis med meg og gikk til slutt med en kort og en langfelle. Da hytta endelig var inne for synsfeltet mitt var kroppen og knoppen forsynt med gåing i blåsevær. Men kreftene kom fort tilbake da jeg kom inn i le, fikk fyrt opp i ovnen og varm mat i kroppen. Alt i alt en  flott dag på fjellet og en kveld der stjernene funker i den mørke vinternatta.