14.mars spor etter liv

En tidlig morgen ute i måneskinn. Et vakkert syn.

Ettersom dagens etappe ikke var den lengste og Daggrøhytta var usedvanlig hyggelig hadde jeg ikke travelt med avreisen. Det ble både tid til fyring i ovnen og ordentlig kokekaffe i soloppgangen.

Første delen av dagens etappe var umerket og på snaufjellet. Da var det viktig å lese kartet skikkelig. For i motsetning til høyfjellet var det er her mer kupert og mindre vind noe som gjorde at det  er dypere snø og ruten gikk opp og ned av topper og hauger så det er vanskelig å gå på kompasskurs. Går man feil (hvilket jeg gjorde et lite stykke i går) kan det være vanskelig å komme seg frem på grunn av stup eller dyp snø.

Det gikk dermed ikke spesielt fort da jeg kontinuerlig måtte sjekke kartet samt lese terrenget for å unngå for dyp snø. Men turen startet så fint med sol fra klar himmel og svært lite vind (=mindre enn 10m/s…).
Det ble også noen artige utforkjøringer i løssnøen, i den nye disiplinen slalom med pulk. Vi jaget også opp en rype, ble passert av en hare og så spor etter snømus, rev og etter hvert ski 😉

Men før vi kom ut av villmarken og inn på skisporet  var det tid til kakaopause med utsikt til turens mål; Blefjell.

Etter pausen entret vi sivilisasjonen (hytter og skispor). Vi tilbrakte de neste tre timene i litt tilsnøa trikkeskinner og hilste med et nikk til x antall forbipasserende i langrennsdress. Med turski og pulk følte jeg meg ikke akkurat som en i mengden, men det svært behagelig å gå i løype. Med snaut 2km igjen til dagens mål, Øvre fjellstul, tiltok vinden og blåste rett imot samtidig som vi gikk inn i upreparert terreng. Men skia gikk lett og etter en drøy halvtime var vi fremme ved hytta.

Jeg hadde gått i ferske skispor så jeg  var sikker på må møte folk på hytta, men det viste seg at sporene gikk videre og hytta var tom. Frøya og jeg innlosjerte oss på hunderommet der vi hadde egen ovn, seng og et lite bord. Brenner hadde jeg jo i pulken så da var fasilitetene på plass. Etter å ha fyrt opp i oven og spist middag satte vi oss ut med en varm kakao og nøt skogens stillhet. Sola var for lengst borte i et tykt skydekke og i morgen er det spådd snø, sludd og så selvfølgelig en del vind da. Men planen her er å holde seg innendørs og ta en hviledag før turens to siste etapper.